"Knopje" via dat mooie boek leren we alles over bloemen en de lente.
Deze keer begonnen we ons thema vanuit een bewegingsexpressie in de turnzaal. We groeiden uit van een piepklein zaadje tot een mooie bloem.
Daarna werden we vlinders en bijtjes die het stuifmeel van bloem naar bloem brachten.
Toen we daarna in de klas kwamen kregen we in groepjes een prent uit het boek " Knopje " voorgeschoteld. We gingen in gesprek en begonnen "voorspellend te lezen." Daarna kwamen alle groepjes samen in de kring en vertelden we elkaar waarover we dachten dat het verhaal zou gaan. Tot slot werd het verhaal voorgelezen.
In de namiddag gingen we als echte experten een bloem ontleden. We leerden heel wat nieuwe woorden bij als : kelk- en kroonblaadjes, stamper (die bestaat uit stijl, stempel en vruchtbeginsel), stuifmeelkorrels,...
En we sloten onze activiteit af met een bewegingsmoment waarbij we stuifmeel van de ene bloem naar de andere brachten en zo de bloemen gingen bestuiven.
Later in de week gingen we ook nog eens zaaien. De piepkleine zaadjes van het vergeet-mij-nietje werden in een potje met kokosvezels gezaaid. Nu moeten we ze voldoende licht en water geven en hopen dat ze gaan groeien. Duimen dus.
Als we over bloemen leren mag een bloemenwinkel niet ontbreken in de klas.
Dus gingen we op alle mogelijke manieren bloemen maken
Knutselen
met de bloemetjes
bloemetjes meegebracht door Odette
Ons ruimtelijk inzicht werd verder ontwikkeld tijdens het maken van een bloementuintje via opdrachtkaarten
Ook op het eerste leerjaar blijven we ons stevig voorbereiden dus hoort er af en toe een bundeltje werkblaadjes bij
Naast het vele werken mochten we natuurlijk ook nog spelen. De huishoudhoek en bloemenwinkel hoorden daar zeker bij.
En tussendoor hadden we nog "klusjes" af te werken
We deden mee aan het project van het eerste leerjaar die werkt rond " de post".
we maakten een tekening voor een klasgenootje en deden het nadien op de "post". Nu hopen dat alle brieven door de postbodes van het eerste leerjaar op tijd geleverd worden.
In het kader van de jeugdboekenmaand met als thema "tijd" mochten we aan de juf vertellen wie op dit moment voor ons GOUD WAARD IS. De juf schreef op een blaadje wie dat voor ons nu is en waarom, daarna mochten we op ons blad die persoon tekenen.
De tekening ging in een enveloppe en kreeg een plaats in ons portfolio (wat we in het zesde leerjaar zullen krijgen).
Tussendoor kwam ook Laura opnieuw op bezoek
In godsdienst hadden we het over gevoelens : waar worden we blij van, wat maakt ons verdrietig, wanneer voelen we ons zo, wat doen we dan? ....
We kregen elk een spatel met daarop ons symbooltje.
Doorheen het thema bleven de "gevoelenspotjes" staan en mochten we onze spatel verplaatsen als we ons anders gingen voelen.
Voor sommige kinderen blijft het heel moeilijk om over gevoelens te praten en deze te herkennen.
Gouden tip : ga ook thuis gevoelens verwoorden zodat kinderen tot een beter inlevingsvermogen kunnen komen en vlotter kunnen communiceren.
Kleuren mengen
Hier nog meer ons ruimtelijk inzicht ontwikkelen met de constructabot, rijden van bloem naar bloem en ondertussen nadenken over kleuren mengen: rood en blauw wordt...., rood en geel wordt....
En dat er gefeest werd is absoluut een feit : we vierden
CARNAVAL
Hier slechts enkele sfeerbeelden want het was veel te leuk (ook voor de juffen) om foto's te trekken. Maar wie wil kan er zeker nog meer bekijken op de site van de school.
Reacties
Een reactie posten