HERFST IN HET HEKSENBOS

Na 3 heerlijke eerste weken in de wijze uiltjesklas zijn we klaar voor nieuwe avonturen. Deze keer wordt ons thema : HERFST IN HET HEKSENBOS.

Het begon al meteen heel spannend. Toen we de klas binnenkwamen vonden we een brief van een heks die Platvoetje heet op de stoel van de juf.



Daarin vertelde ze dat ze haar boek ergens op school verloren was.
Met wat tips wisten we meteen waar we moesten gaan zoeken.







Terug in de klas waren we reuzebenieuwd naar het verhaal van Platvoetje. De juf las het voor en juf Kristel was in de klas voor ondersteuning.
Ideaal om een taalmoment in te lassen : bespreken van de kaft van het boek. En daarna vertellen van het boek.




Dinsdagvoormiddag trokken we samen met de struisvogels naar het Gentbos. Of is het het heksenbos??? 



Wat hadden we geluk want we ontmoetten er Ademar de heks.
Ze liet ons allerlei opdrachten uitvoeren, las een boek voor, toverde een spin en gaf ons een heerlijk kikkersnoepje.
















Deze keer knutselen we niet allemaal hetzelfde maar we leren ook een keuze maken. Dat bevordert ons zelfvertrouwen.


Dus na onze keuze gingen de kindjes die voor de heksenhoed kozen als eerste aan de slag.

oespie, de juf vergat foto's te maken, maar van het schilderen van de toverstaf hebben we wel bewijzen.



de kindjes die voor de herfstcollage kozen gingen deze week ook aan de slag.







De kindjes die voor het spinnenweb kozen hun geduld werd nog eventjes op de proef gesteld want zij gingen pas de week erna aan de slag.






Verder was er ook nog een meet, knip en kleefactiviteit.





De plasticine werd uit de kast gehaald en we mochten spinnenpoten en heksen boetseren maar de meeste kindjes lieten liever hun eigen creativiteit de loop begaan.




De ontdekbak werd gevuld met herfstmateriaal.



En van de huishoudhoek was geen sprake meer als we deze hadden omgetoverd tot een echt heksenhuisje.






Ook de winkel werd een herfstwinkel



We leerden onze naam in heksentaal








Heksenhuisjes maken met verschillende soorten blokken



Met herfstmateriaal kan je heel mooie dingen maken zoals "loose parts"







Eens checken of we onze oren meehebben vandaag 😊
Ver van elkaar luisteren naar opdrachten die maar twee maal gezegd werden.



5 oktober -  Saved by the bell: ook wij lieten onze bel rinkelen voor alle kinderen voor wie naar school gaan niet zo evident is!!!




Tijdens ons thema maakten we ook tijd voor de laatste speelpaatsafspraak 



Nu hebben we alle speelplaatsafspraken nog eens herhaald en is het gewoon nog een kwestie van ze onder de knie te krijgen.



Aan onze vormgeving werkten we door een heks te schilderen. Wat zagen we veel mooie resultaten.







Tijdens een activiteit fijne motoriek mochten we een eekhoorntje prikken en gingen we een eikeltje rijgen.







Onze rekenvaardigheden oefenden we tijdens een opdracht : maak groepjes van 3 heksen en kleur de heksen.





Ook tijdens een onthaalspelletje waren we met hoeveelheden bezig. Opdracht : leg het juiste aantal heksen bij het huisje.







Onze laatste dag van ons thema was misschien wel de dag waar we allemaal het meeste naar uitkeken. Ons HEKSENFEESTJE.
We begonnen de dag met iets in de heksenketel te doen terwijl we zeiden of wijzelf warme maaltijd of boterhammen zouden eten tijdens de middagpauze.




















En daarna werd het feest in gang gevlogen door juf Nancy de heks op haar bezemsteel.


We dansten rond de ketel terwijl we ons liedje zongen van zes heksen bij elkaar maken een heel vreemd soepje klaar.


We kregen een toverstafje en zongen een liedje met een toverspreuk : arikatoemba explodorian arikatoemba kijk wat ik goed kan.


En we herhaalden ons versje :
hap hap hap 
rap rap rap
ik maak heksenpap
in het begin 9 poten van een spin
dan een blik tomatensoep en een kopje hondenpoep
nu 5 veren van een vink en 3 nagels van een pink
Tot slot nog 10 staarten van een rat en een emmer uit het bad
roeren roeren in het rond
het water komt al in mijn mond
hap hap hap
rap rap rap
hoe smaakt mijn heksenpap?







En als kers op de taart dronken we als kleine griezels ( enfin zij die durven) bloed. ( = water met grenadine)







Oei, zou er toch iets in het toverdrankje gezeten hebben???
Sommige kleuters vielen ervan in slaap.
Of was het om de juf te foppen???



Aangezien heksen dol zijn op de natuur leerden we ook wat : een kop, poten, lijf en staart betekenen maar ook wat een steel, een vrucht, een stam en een kruin zijn.





 In de boekenhoek hadden we deze keer de Ipads gereserveerd om naar verhaaltjes te luisteren.



Als zelfstandig spel mochten we het spel spelen : hoeveel heksjes wonen in een huisje? Leren van elkaar heten ze dat.


Ons thema sloten we af met de vraag : wat vond je het leukste bij het leren over de heksen en wat vond je het minst leuke.
De tweede vraag bleek de moeilijkste te zijn maar in elk geval zagen we heel veel glinsterende oogjes toen we onze eerste vraag stelden.

Kindjes blij = juffen blij.

Op naar ons volgende thema : Mijn familie en ik.
We kijken er nu al naar uit.

Fijn weekend en tot volgend blog berichtje
de juffen.




















Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom bij Omer in de wijze uiltjesklas

Peter en de wolf - een muzikaal sprookje van Prokofiev.