Dokter, dat virusje heeft mij goed te pakken.

 De voorbije 2 weken kwamen we in ons thema, "dokter, dat virusje heeft mij goed te pakken", heel veel te weten over de medische wereld en onze gezondheid.

We begonnen ons thema met een hele leuke uitstap naar het UZ te Gent. We mochten nl. met onze knuffel naar de studentengeneeskunde die ons wegwijs maakte in de medische wereld. De bedoeling was vooral dat we met veel minder angst naar een consultatie in het ziekenhuis zullen gaan in de toekomst omdat we heel wat medisch materiaal leerden kennen. Ook onze knuffels werden perfect verzorgd. En wat natuurlijk ook heel fijn was dat er veel van onze kleuters zichzelf nog eens konden terugzien die avond in het journaal. 

Geniet alvast mee van enkele foto's van deze leerrijke namiddag.




































In onze klas werd de huishoudhoek omgetoverd tot een dokterspraktijk




Op maandagmorgen kwam Simon toe op school met zijn arm in de gips 😮
gelukkig was het een fopje, oef!








Eenmaal we wisten wat er aan de hand was, konden we naar de apotheek, daar werd het recept of voorschrift bekeken en werden de juiste medicijnen gemaakt.




Wie last had van stress of ergens vast zat met bepaalde spieren kon terecht bij de kinesist voor een heerlijke massage of.....


.....handmassage





Daarnaast leerden we ook een nieuw letter. En wat konden we beter kiezen van de Z.
Eerst mochten we vooral goed luisteren hoe de "Z" klinkt. Daarna gingen we op zoek naar de letter in onze naam.
Eenmaal we dat goed konden hebben we plaatjes gesorteerd : begint het woord met een Z of niet.







En toen we het goed konden horen hebben we de letter Z gezocht op een poster.





Tijdens een meetactiviteit mochten we een verband om een been kleven.








Pleisters werden niet alleen in de dokterspraktijk maar ook tijdens een matrix gekleefd.







We gingen de creatieve toer op :
skeletten bouwen met rietjes/houten blokken/kapla-blokken




Schilderen : help, ik ben verkouden




En als voorbereiding op het eerste leerjaar deden we ook een opteloefening.
"gooi met twee dobbelstenen.
Tel het aantal ogen van beide dobbelstenen op en zet een ziek kindje op het flesje met hetzelfde aantal pilletjes als jouw optelsom."



Foto's bewerken op de iPad: we trekken een foto van arm, hoofd of been en maken er een wonde op met 'bloed' 😮






We kregen bezoek van een echte dokter, een slaapdokter, een anesthesiste, de mama van Nicolas. Zij leerde ons o.a. hoe een spuitje gezet wordt, hoe een infuus aangebracht wordt....Het was een superleerrijke ervaring, dankjewel Maria!



















Jaarlijks wordt rond 21 maart het groeiboekje aangevuld. Hier lopen we ze vlug mogelijk de 100m.






Dit was een supertof én leerrijk thema, op naar het volgende....





Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom bij Omer in de wijze uiltjesklas

HERFST IN HET HEKSENBOS

Peter en de wolf - een muzikaal sprookje van Prokofiev.