Ridders en prinsessen gebaseerd op het boek : de ridder zonder billen. van Levina Van Teunenbroek

 Dit was een thema dat de kinderen aangaven bij het begin van het schooljaar tijdens de brainstorm: "Waarover zouden jullie graag leren dit schooljaar?"

Ridders en prinsessen.

Dus "jij vraagt, wij draaien"

Het thema begon met het omtoveren van onze klas tot een kasteel. Aan onze klasdeur kwam al meteen een ophaalbrug om de vijanden buiten te houden. Wie onze klas wou betreden moest ook het wachtwoord zeggen. Zo waren we zeker dat er geen "slechteriken/vijanden" zouden binnenkomen.

En geloof het of niet maar iedereen kon ons wachtwoord als GROOT GEHEIM bewaren ( althans op school)

De poppenhoek werd een kasteel waar veel rollenspel gespeeld kon worden. Samen met de kleuters werd alles nauwkeurig bedacht en de plannen werden uitgevoerd. Wat waren we blij met het resultaat. 

Schilderen ophaalbrug


Stempelen van de muren met kantelen.


En daarna veel vrij spelen in het favoriete hoekje van het thema.






Hamertje Tik : schilden en kastelen proberen maken






Met de houten blokken  bouwen we samen grote en kleine kastelen en intussen oefenen we de nieuwe woordenschat : kantelen, torens, gracht, vergeetput, kerker, ...





Rollenspel : spelen met de ridders en prinsessen in het kasteel.





Raamfiguren inoefenen door met de spijkerplankjes zwaarden, schilden, kronen, kastelen,.. te proberen maken.







Vormgeving stimuleren : schilderen van een prinses of een ridder.









In dit thema kozen we er ook weer voor om nog een nieuwe letter aan te leren. Deze keer werd het de letter R van ridder natuurlijk.










Eenmaal aangebracht moesten we natuurlijk ook nog wat inoefenen.
 Dit deden we tijdens een onthaalspelletje waarbij we op de poster de R moesten zoeken.











Tijdens nog een andere opdracht mochten we de letter R versieren maar moesten daarbij een patroon volgen. Helaas vergat de juf hiervan foto's te maken.

Tijdens voorbereidende schrijfoefeningen werd de fijne motoriek gestimuleerd maar ook het "oefenen" van letters. ( die we reeds leerden dit schooljaar)









We kregen ook een ridder- en prinsessenboekje waarin we zelfstandig leerden werken. we versierden de harnassen, jurken, schoenen,... naar eigen keuze.










We oefenden ook verder onze fijne motoriek door het tekenen van kastelen m.b.v. een stappenplan.


Schrijfpatronen werden ook geoefend.


Tijdens een onthaalspelletje herhaalden we de cijfers. Iedereen kreeg een cijfer. De kinderen moesten hun cijfer correct benoemen en deze hoeveelheid blokken uit de bak nemen. En zo verder bouwen aan ons kasteel. We konden ons kasteel heel mooi uitbouwen en er zelfs een gracht rond maken.











Onze klas werd de dag daarna gepoetst dus het kasteel moest jammer genoeg afgebroken worden :(
Uit hoeveel blokken bestond ons kasteel nu? Eerst schatten en daarna checken door te turven. 



En in godsdienst hadden we het over goede en slechte ridders.
We leerden dat je aan de buitenkant niet kan zien of iemand goed of slecht is maar dat je het alleen kan zien aan de dingen die hij doet.


Tijdens een schimmenspel (dat de juffen samen uitspeelden) van het bijbelverhaal : David en Goliath leerden we dat je niet groot en sterk moet zijn om goede dingen te kunnen doen. Ook wie klein is dan goede dingen doen en zeer geliefd zijn of worden.



Ruimtelijk inzicht trainen:
 We leerden een sudoku maken, in het begin niet echt gemakkelijk maar toen we 'het systeem' doorhadden was het voor veel kleuters een fluitje van een cent. 










Doolhoven


Op de computer puzzelen en de getallen en hoeveelheden inoefenen







Het aantrekkelijkste hoekje naast 'het kasteel in onze klas' was de schminkhoek....





Met de mozaïeken maakten we ook mooie dingen. Hier zagen we de kinderen echt mooi samenwerken.



Tijdens een lesje bewegingsopvoeding kregen we allerlei proeven voorgeschoteld waarin we moesten slagen wilden we een goede ridder worden. Iedereen deed uitermate zijn best natuurlijk.












Ook op gericht luisteren werd nogmaals ingezet tijdens een tekendictee.








Maar het hoogtepunt van ons thema werd ongetwijfeld ons ridder- en prinsessenfeest waarbij we in de voormiddag samen heerlijke ' zand-kronen-koekjes" maakten en bakten in de oven om ze in de namiddag tijdens ons feest op te eten.














Sommige kindjes vonden het heel fijn om te kijken en zeker ook de geur van de heerlijke koekjes op te sneuven tijdens het bakproces.



Op ons feestje werd gezongen, versjes herhaald, gedanst en gesmuld en geklonken.
We sloten ons thema moe maar voldaan af.









En ja, zelfs juf Nancy had speciaal voor de gelegenheid haar "prinsessenkleed" van zolder gehaald.


Volgende week verlaten we de middeleeuwen en alle thema's. We hebben een wit weekje gepland waarin we heel wat zaken herhalen of wat meer uitdaging aanbieden voor zij die daar al klaar voor zijn.
Fijn weekend,
de juffen























































Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom bij Omer in de wijze uiltjesklas

HERFST IN HET HEKSENBOS

Peter en de wolf - een muzikaal sprookje van Prokofiev.